Лише в США за останні 20 років споживання авокадо зросло втричі, до 3,6 кг на особу на рік. У Мексиці, де авокадо стало символом, цей фрукт називають зеленим золотом, а його світовий ринок досягнув 18 млрд доларів і продовжує розширюватися.
Популяризація авокадо в США стала можливою завдяки тренду на здорове харчування та угоді про вільну торгівлю між США та Мексикою. Кулінарна книга голлівудської зірки Гвінет Пелтроу зробила тости з авокадо популярними, перетворивши їх на важливу частину здорового способу життя.
Як випадковий експеримент садівника-любителя призвів до створення найпопулярнішого сорту авокадо? Як зростав попит на цей фрукт в Україні та світі? Чому величезні плантації авокадо в Мексиці є не тільки "золотою жилою" з мільярдними доходами, а й джерелом проблем, таких як дефіцит води, вирубка лісів та насильство з боку місцевих картелів?
Авокадо походить з Центральної та Південної Америки, де теплий клімат є ідеальним для його вирощування. Мексика є світовим лідером у виробництві цього фрукта, який вирощують ще з часів майя та ацтеків. Дерево одомашнили 5 тисяч років тому, а перша згадка про "ахуакате" ("яєчко") датується 1553 роком.
"Виглядає, як апельсин, але коли готовий до вживання, стає жовтуватим. Ніжний і приємний на смак", – описував авокадо в 1519 році іспанський колонізатор.
Хоча в США цей фрукт вирощували як декоративну рослину з 1830-х років, комерційна індустрія авокадо там не розвивалася через маркетингові труднощі. Багато американців у той час не могли вимовити оригінальну назву "ахуакате", тому в травні 1915 року група фермерів придумала назву "авокадо", об'єднавшись у Каліфорнійську асоціацію авокадо.
Незважаючи на відсутність масового ринку, авокадо вже тоді користувалося популярністю серед гурманів у Флориді та Каліфорнії. Найкращі готелі Лос-Анджелеса та Сан-Франциско продавали його по долару за штуку.
У ті ж роки на околицях Лос-Анджелеса листоноша і садівник-любитель Рудольф Хасс купив кісточку авокадо сорту "Фуерте", плануючи прищепити інший сорт. Після кількох невдалих спроб він розглядав можливість зрубати саджанець, але діти переконали його зберегти дерево. Його плоди з темно-зеленою горбистою шкіркою виявилися смачнішими за ті, що були на ринку.
Коли врожайність дерева зросла, Хасс продав надлишки плодів своїм колегам. У 1935 році він запатентував сорт "авокадо Хасса" та уклав контракт на вирощування і продаж саджанців, що принесло йому 5 тисяч доларів.
З часом сорт Хасса став популярним серед виробників авокадо, а до 1950-х років ціни знизилися з 1 долара до 25 центів за штуку, що зацікавило широкі маси.
Зростання популярності фрукта було також зумовлено сплеском міграції з Латинської Америки до США. Мігранти приносили з собою любов до авокадо, і ця тенденція зберігається: 90% латиноамериканців вважають себе любителями авокадо.
На початку 1970-х років каліфорнійські фермери вирушили до мексиканського штату Мічоакан (сучасний світовий центр вирощування авокадо), приваблені великими запасами води. "У цій місцевості вода безкоштовна", – йшлося у їх звіті.
На той момент імпорт свіжих фруктів з Мексики до США був заборонений. Однак це не зупинило американських фермерів, які інвестували в Мічоакан, плануючи продавати плоди в інші країни. Незабаром і американські інвестори, і місцеві фермери зосередилися на вирощуванні виключно сорту "Хасс".
Угода 1994 року про вільну торгівлю між США, Канадою та Мексикою (NAFTA) і реклама мексиканського соусу ґуакамоле під час чемпіонату з американського футболу допомогли повернути інвестиції: ціни впали, а споживання зросло.
Завдяки смаку, розміру, терміну придатності та високій врожайності (в деяких регіонах він плодоносить цілий рік), "Хасс" став найпопулярнішим сортом у світі.
Авокадо все частіше називають суперфудом, оскільки воно містить велику кількість антиоксидантів, корисних жирів, вітамінів і мінералів. Яєчня, морозиво, смузі, пюре – існує безліч страв, приготованих з цього фрукта.
Важливим фактором у підвищенні статусу авокадо, особливо серед молоді, стало зростання популярності тостів з авокад